Aktualności
Obowiązki dyrektora w zakresie nadzoru nad niekaralnością pracowników zatrudnionych w placówce oświatowej
Nowości z oświaty
-
Obowiązki dyrektora w zakresie nadzoru nad niekaralnością pracowników zatrudnionych w placówce oświatowej15 lutego 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy nakładające m.in. na dyrektorów placówek oświatowych obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich.Jak wynika z przepisów ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi pracodawca lub inny organizator takiej działalności uzyskuje informacje, czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.Osoba dopuszczana do pracy lub innej działalności, o której mowa w ust. 1 ustawy, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w:
- rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
- art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego,
- ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600)
lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.Pracodawca lub inny organizator utrwala ww. informacje w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do danej działalności.Jako że przepisy wprowadzające obowiązek weryfikacji pracowników w KRK nie zawierają przepisów dotyczących pracowników zatrudnionych przed 15 lutego 2024 r., należy przyjąć, że obowiązek ten ich nie dotyczy.